Uczestnicy szkolenia realizowanego w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania w 2023 roku pn. „Opolska pozytywna edukacja” skierowanego do organizacji pozarządowych i innych uprawnionych podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wypracowali 4 scenariusze zajęć/lekcji
z wykorzystaniem metody "design thinking" aby rozwijać kompetencje transwersalne.
1. Scenariusz z wychowania przedszkolnego - grupa 3-latki
| 1 |
Temat zajęć |
Jak powstaje motyl? |
|
2 |
Godzin dydaktycznych |
15 minut |
|
3 |
Przedmiot zajęć/klasa |
Zajęcia w grupie 3 latków |
|
4 |
Cele ogólne |
Dziecko pozna cykl rozwoju motyla oparty na zjawisku
przemiany – metamorfozy |
|
5 |
Cele szczegółowe |
Dziecko - rozwinie wyobraźnię podczas analogii interpersonalnej; – jest kreatywne i twórcze; – rozwija ekspresję ruchową – ma świadomość możliwości
własnego ciała; – wykorzysta własne doświadczenia, wiadomości – potrafi skoncentrować uwagę na utworze literackim; – doskonali sprawność manualną podczas działalności
plastycznej; |
|
6 |
Metody, techniki i formy pracy |
Grupowa, indywidualna |
|
7 |
Materiały dydaktyczne oraz środki |
Kartki A4, farby/tempery, chusteczki/ręczniki papierowe do
wycierania dłoni |
|
9 |
Przebieg zajęć |
1.
Nauczyciel przy pomocy rysunków, pacynek
przedstawia bajkę z wykorzystaniem przygotowanych rysunków: „Dawno, dawno temu była sobie gąsienica, która
spotkała dobrego duszka i postanowili razem pomalować świat. I tak pomalowali
kwiaty, kamienie, zwierzęta. W pewnym momencie gąsienica spotkała ptaka Gąsienica poznała tam jaszczurkę Jaszczurka zdradziła gąsienicy tajemnicę jak
przechytrzyć ptaka i wezwała na pomoc pająka, który owinął kokon wokół
gąsienicy 2.
Następnie dzieci z wykorzystaniem kartek, |
|
10 |
Propozycja ewaluacji |
Brak |
Podczas pracy nad wypracowaniem scenariusza w grupie
powstały następujące rysunki, które służyły do opowiadania bajki:
2. Scenariusz z edukacji wczesnoszkolnej - klasa 1
|
1 |
Temat zajęć |
Jesteśmy inspiracją dla siebie |
|
2 |
Godzin dydaktycznych |
2 |
|
3 |
Przedmiot zajęć/klasa |
Edukacja wczesnoszkolna, klasa 1 |
|
4 |
Cele ogólne |
Uczniowie odkrywają swoje mocne strony na podstawie bajki
o gąsienicy, która zamieniła się w motyla i o tym dlaczego ptaki wiją gniazda
|
|
5 |
Cele szczegółowe |
- Uczeń odnajduje podobieństwa między postacią i sobą - Uczeń potrafi uzasadnić dlaczego wybrał daną postać - Uczeń potrafi zaprezentować postać wykorzystując ulubioną
technikę (plastyczną, muzyczną, ruchu, literacką itd) |
|
6 |
Metody, techniki i formy pracy |
Grupowa, indywidualna |
|
7 |
Materiały dydaktyczne oraz środki |
Arkusze dużego papieru, farby, kredki, klej, kolorowy
papier, nożyczki |
|
9 |
Przebieg zajęć |
1.
Wysłuchanie bajki – nauczyciel prezentuje
bajkę w formie np. Teatrzyku Kamishibai albo prezentuje nagranie bajki (https://www.youtube.com/watch?v=3ZBuPYtuKoY)
2.
Analiza bajki i wybór postaci przez każdego
ucznia 3.
Każdy uczeń korzystając z dostępnych
materiałów dydaktycznych przygotowuje prezentację swojej postaci i
uzasadnienie dlaczego właśnie tę postać wybrał, dlaczego podoba mu się świat
tej postaci 4.
Prezentacja wykonanego zadania przez każdego
ucznia |
|
10 |
Propozycja ewaluacji |
Ewaluacją będzie wywieszenie przygotowanych prac |
3. Scenariusz zajęć z kółka teatralnego przeznaczony dla uczniów klas 5-8
|
1 |
Temat zajęć |
Przygotowanie inscenizacji bajki „Bajka o gąsienicy, która
zamieniła się w motyla i o tym dlaczego ptaki wiją gniazda” |
|
2 |
Godzin dydaktycznych |
3 |
|
3 |
Przedmiot zajęć/klasa |
Kółko teatralne,
chętni uczniowie z klas 5-8 szkoły podstawowej |
|
4 |
Cele ogólne |
Przygotowujemy inscenizację bajki na podstawie tekstu |
|
5 |
Cele szczegółowe |
Uczeń potrafi przygotować inscenizację bajki wykorzystując
metodę Design Thinking- określić potrzeby odbiorców, podzielić zadania,
opracować propozycje i wybrać najlepszą |
|
6 |
Metody, techniki i formy pracy |
Grupowa, indywidualna |
|
7 |
Materiały dydaktyczne oraz środki |
Patyczki,
kartki, kredki, frby, nożyczki, klej, telefon/laptop, głośniki |
|
9 |
Przebieg zajęć |
1.
Zapoznanie uczniów z tekstem bajki. 2.
Określenie odbiorców bajki, dla kogo będzie
przygotowane przedstawienie 3. Podzielenie na 4 grupy z wykorzystaniem classroomscreen, przydzielenie wyzwań (zadań) dla każdej grupy. ( przykładowe zdjęcie podziału na grupy) Grupa 1.- wykonanie poszczególnych postaci według potrzeb odbiorców Grupa 2.- przygotowanie scenografii dopasowanej do miejsca i odbiorców
wcześniej ustalonych Grupa 3.- opracowanie dialogów na podstawie tekstu bajki dostosowanego
do odbiorców przedstawienia Grupa 4. – przygotowanie oprawy muzycznej przedstawienia dostosowanej
do odbiorców 5.
Testowanie i wybór najlepszych pomysłów 6.
Prezentacja wykonanych zadań i pierwsza
próba przedstawienia. |
|
10 |
Propozycja ewaluacji |
Wykorzystanie classroomscreen (https://classroomscreen.com/) i ankiety. Uczniowie podchodzą do tablicy
interaktywnej i klikają albo w odpowiedni emotikon pokazujący w jaki sposób
podobały się zajęcia. (Przykładowy sondaż) |
4. Scenariusz STEAM - edukacja wczesnoszkolna połączenie edukacji przyrodniczej, polonistycznej, plastyki, muzyki
|
1 |
Temat zajęć |
„Bajka o gąsienicy, która zamieniła się w motyla i o tym
dlaczego ptaki wiją gniazda” jako
przykład etapów rozwoju motyla i aborygeńskiej sztuki |
|
2 |
Godzin dydaktycznych |
2 |
|
3 |
Przedmiot zajęć/klasa |
Edukacja wczesnoszkolna |
|
4 |
Cele ogólne |
- rozwijanie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie
- wdrażanie innowacyjnych form rysunkowych - Plastyczna wizualizacja przeobrażeń |
|
5 |
Cele szczegółowe |
Uczeń - czyta opowiadanie i zadaje pytania do tekstu - wymienia etapy rozwoju motyla - słucha muzyki Aborygenów - ogląda sztukę Aborygenów |
|
6 |
Metody, techniki i formy pracy |
Grupowa, indywidualna |
|
7 |
Materiały dydaktyczne oraz środki |
Photon, patyczki ,farbki, teatrzyk Kamishibai |
|
9 |
Przebieg zajęć |
1.
Prezentacja na monitorze interaktywnym bajki 2.
Uczniowie formułują pytania kluczowe, cele
lekcji. 3.
Podział uczniów na grupy przy użyciu
robota Photon 4.
Przydział określonych zadań poszczególnym
grupom, każda Malarze- wykonują ilustracje techniką
kropek Narrator- prezentuje wykonane zadanie Strażnik czasu – pilnuje aby zadanie
zostało wykonane na czas. Podczas pracy uczniowie słuchają muzyki Aborygenów https://www.youtube.com/watch?v=ex7yNsaIT8s 5.
Prezentacja cyklu rozwoju motyla z
wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai i przygotowanych ilustracji |
|
10 |
Propozycja ewaluacji |
Wykorzystanie classroomscreen (https://classroomscreen.com/) i ankiety. Uczniowie podchodzą do tablicy interaktywnej i klikają albo w odpowiedni emotikon pokazujący w jaki sposób podobały się zajęcia. (Przykładowy sondaż) |
W tej grupie przygotowano również przykładowe ilustracje (metoda kropek) do wykorzystania podczas prezentacji w wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.














Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.