niedziela, 17 listopada 2024

Sceariusz lekcji w edukacji wczesnoszkolnej

 

Temat zajęć:  „Powitanie zimy”

Cele zajęć (SMART):

S

- Rozumienie pory roku.

- Uświadomienie dzieciom charakterystycznych cech zimy, takich jak m.in: niskie temperatury, opady śniegu, krótsze dni.

- Poznanie procesów zachodzących w przyrodzie zimą (znajomość zjawisk przyrodniczych).

- Wprowadzenie nowych słów związanych z zimą np. szron, mróz, sopel (rozwój słownictwa).

- Pokazanie, że zima może być czasem pełnym radości i ciekawych doświadczeń.

- Poznanie sportów zimowych.

 

M

- Rozwiązanie krzyżówki, zadań prawda/fałsz.

 

A

- Budowanie pozytywnego stosunku do zimy.

 

R

- Posiadanie odpowiednich zasobów (monitor interaktywny, internet, linki do stron internetowych, wiersz, wygenerowana grafika)

 

T

- Wykonanie w czasie 4x45 minut.

 

1.     Przywitanie uczniów.

Przywitanie uczniów w drzwiach klasy uśmiechniętą miną i ciepłym pozdrowieniem, "Witajcie w magicznym świecie zimy!".

Pomysł wygenerowano na stronie internetowej: https://gemini.google.com

 

 

2.     Przeczytanie fragmentów wiersza J. Tuwima i zadanie uczniom pytania:

O jakiej porze roku jest mowa w wierszu?

Fragment 1:

Na drzewach szron, jak biały puch,

A na płotach – broda such.

Śnieg pokrył ziemię, domy, lasy,

Jak biały puch, jak srebrne blasy.

 

Fragment 2:

Sanki śmigają po śniegu,

Dzieci się śmieją, szczęśliwe, zdrowe.

Rzucają w siebie śnieżkami,

A potem lepią bałwany ogromne.

 

Fragment 3:

Ptaki szukają pokarmu,

Skaczą po gałęziach, po płotach.

Zimno im, głodne są biedaki,

Sypać im trzeba okruszków, ziarna.

 

W wierszu jest mowa o zimie- „Zima” Juliana Tuwima

Wygenerowano na stronie: https://chatgpt.com

3.     Zadawanie pytań do ilustracji.


1.     Jakie elementy zimowego krajobrazu widzisz na ilustracji?

2.     Jakie aktywności zimowe wykonują dzieci na ilustracji?

3.     Jakie kolory dominują na ilustracji?

4.     Czy dzieci są odpowiednio ubrane na zimową pogodę? Jakie mają ubrania?

5.     Jakie inne elementy związane z zimą można dostrzec na ilustracji?

6.     Jakie emocje mogą odczuwać dzieci bawiące się na śniegu?

 

Grafikę i pytania wygenerowano na stronie internetowej:

https://copilot.microsoft.com/

 

4. Rozwiązywanie krzyżówki*  https://crosswordlabs.com/view/zima-239  

Słowa i definicje utworzono na stronie internetowej: https://chatgpt/com

 



 

5. Kręcenie kołem na monitorze interaktywnym i próba odpowiedzi na pytania dotyczące zimy.

Pytania wygenerowano na stronie internetowej: https://gemini.google.com/

1.               Co najbardziej lubisz robić zimą?

2.               Jakie zimowe sporty uprawiasz?

3.               Jak się ubierasz, żeby nie zmarznąć zimą?

4.               Jakie zwierzęta kojarzą Ci się z zimą?

5.               Jak zmienia się Twoje otoczenie zimą?

6.               Jakie zjawiska atmosferyczne występują zimą?

7.               Dlaczego pada śnieg?

8.               Co się dzieje z roślinami i zwierzętami zimą?

9.               Jakie święta obchodzimy zimą?

10.            Jak spędzasz czas z rodziną podczas ferii zimowych?

11.            Jakie prezenty lubisz dostawać na święta?

12.            Gdybyś mógł zamienić się w zwierzę na zimę, które byś wybrał i dlaczego?

13.            Wyobraź sobie, że jesteś płatkiem śniegu. Jaką podróż odbywasz, zanim spadniesz na ziemię?

14.            Gdybyś mógł stworzyć własną zabawę zimową, jaka by to była?

Koło pytań wygenerowano na stronie: https://wheelofnames.com/pl/6xz-67t

 

6. Układanie na monitorze interaktywnym puzzli z zimowym krajobrazem.

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=203cb2a9a353

 

7. Zaznaczanie poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące zimy

Pytania wygenerowano na stronie: https://app.questionwell.org

1.      Jak długo zazwyczaj trwa zima w Polsce?

A.    Od września do listopada

B.     Od czerwca do sierpnia

C.     Od marca do maja

D.    Od grudnia do lutego

 

2.      Co powoduje, że musimy nosić cieplejsze ubrania w zimie?

A.    Niskie temperatury powietrza

B.     Deszcz i wiatr

C.     Wysokie temperatury

D.    Brak słońca

 

3.      Jakie zjawisko atmosferyczne występuje w zimie?

A.    Burze piaskowe

B.     Śnieg

C.     Deszcz

D.    Tornado

 

4.      Jakie zmiany zachodzą w długości dni i nocy w zimie?

A.    Dni są dłuższe, a noce krótsze

B.     Dni są krótsze, a noce dłuższe

C.     Nie ma żadnych zmian

D.    Dni i noce mają równą długość

 

5.      Jakie ubrania są zalecane do noszenia w zimie?

A.    Lekkie koszulki i szorty

B.     Ciepłe kurtki, czapki, rękawiczki i szaliki

C.     Sukienki i sandały

D.    Dresy i klapki

 

6.      Jakie są typowe zimowe aktywności?

A.    Jazda na rowerze i pływanie

B.     Zbieranie owoców i warzyw

C.    Jazda na sankach i narciarstwo

D.    Grillowanie i opalanie

 

7.      Jakie zmiany zachodzą w zachowaniu zwierząt podczas zimy?

A.    Wszystkie zwierzęta są bardziej aktywne

B.     Wszystkie zwierzęta zapadają w sen zimowy

C.     Zwierzęta nie zmieniają swojego zachowania

D.    Niektóre ptaki odlatują do cieplejszych krajów

 

8.      Co to jest sen zimowy?

A.    Sezon, w którym zwierzęta migrują do cieplejszych krajów

B.     Czas, kiedy zwierzęta, takie jak niedźwiedzie, śpią przez wiele tygodni

C.     Okres, w którym zwierzęta zbierają jedzenie na zimę

D.    Okres, w którym zwierzęta są bardziej aktywne

 

9.      Jakie są charakterystyczne cechy zimy?

A.    Długie dni i krótkie noce

B.     Ciepłe temperatury i deszcz

C.    Śnieg, zimne powietrze i zabawy na świeżym powietrzu

D.    Brak zmian w zachowaniu zwierząt

8.  Zaznaczanie przez uczniów na monitorze interaktywnym poprawnych odpowiedzi Prawda/Fałsz dotyczące zimy.

Prawda/Fałsz Zima to najcieplejsza pora roku.

Prawda/Fałsz Śnieg jest biały i zimny.

Prawda/Fałsz W zimie liście opadają z drzew.

Prawda/Fałsz Misie polarne żyją na gorącej pustyni.

Prawda/Fałsz Święta Bożego Narodzenia obchodzimy zimą.

Prawda/Fałsz W zimie dni są dłuższe niż noce.

Prawda/Fałsz Na łyżwach jeździmy po śniegu.

Prawda/Fałsz Zima to dobra pora na budowanie bałwana.

 

Pytania wygenerowano na stronie internetowej: https://gemini.google.com

 

 

9. Łączenie w pary nazw sportów zimowych i ich definicji.

 


Słowa i definicje wygenerowano na stronie internetowej: https://chatgpt.com

Ćwiczenie: Połącz w pary wygenerowano na stronie: https://wordwall.net/pl/resource/82037458/sporty-zimowe

 

10. Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach.  Pożegnanie.

Dziś zaczęła się zima – pora roku pełna śniegu, radości i ciepłych chwil przy gorącej herbacie.

Życzę Wam, aby ten zimowy czas przyniósł Wam dużo uśmiechu, wspaniałych zabaw na świeżym powietrzu i miłych chwil z rodziną i przyjaciółmi.

Ubierajcie się ciepło i pamiętajcie, że każda pora roku ma swoje magiczne strony!

Do zobaczenia na następnych zajęciach.

 

Netografia:

·       https://gemini.google.com

·       https://wordwall.net/pl/resource/82037458/sporty-zimowe

·       https://wheelofnames/com

·       https://crosswordlabs.com/view/zima-239  

·       https://copilot.microsoft.com/

·       https://app.questionwell.org

·       https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=203cb2a9a353

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Drugi dzień szkolenia

 W drugim dniu Dyrektorzy Szkół Stowarzyszeniowych od rana mierzyli się z możliwościami sztucznej inteligencji. Poznawali możliwości AI oraz...