Temat zajęć: „Powitanie zimy”
Cele zajęć (SMART):
S
- Rozumienie pory roku.
- Uświadomienie dzieciom
charakterystycznych cech zimy, takich jak m.in: niskie temperatury, opady
śniegu, krótsze dni.
- Poznanie procesów
zachodzących w przyrodzie zimą (znajomość zjawisk przyrodniczych).
- Wprowadzenie nowych
słów związanych z zimą np. szron, mróz, sopel (rozwój słownictwa).
- Pokazanie, że zima może
być czasem pełnym radości i ciekawych doświadczeń.
- Poznanie sportów
zimowych.
M
- Rozwiązanie krzyżówki,
zadań prawda/fałsz.
A
- Budowanie pozytywnego
stosunku do zimy.
R
- Posiadanie odpowiednich
zasobów (monitor interaktywny, internet, linki do stron internetowych, wiersz,
wygenerowana grafika)
T
- Wykonanie w czasie 4x45
minut.
1. Przywitanie
uczniów.
Przywitanie uczniów w drzwiach klasy
uśmiechniętą miną i ciepłym pozdrowieniem, "Witajcie w magicznym świecie
zimy!".
Pomysł wygenerowano na stronie
internetowej: https://gemini.google.com
2.
Przeczytanie fragmentów wiersza J. Tuwima i zadanie
uczniom pytania:
O
jakiej porze roku jest mowa w wierszu?
Fragment
1:
Na
drzewach szron, jak biały puch,
A
na płotach – broda such.
Śnieg
pokrył ziemię, domy, lasy,
Jak
biały puch, jak srebrne blasy.
Fragment
2:
Sanki
śmigają po śniegu,
Dzieci
się śmieją, szczęśliwe, zdrowe.
Rzucają
w siebie śnieżkami,
A
potem lepią bałwany ogromne.
Fragment
3:
Ptaki
szukają pokarmu,
Skaczą
po gałęziach, po płotach.
Zimno
im, głodne są biedaki,
Sypać
im trzeba okruszków, ziarna.
W
wierszu jest mowa o zimie- „Zima” Juliana Tuwima
Wygenerowano
na stronie: https://chatgpt.com
3. Zadawanie
pytań do ilustracji.
1.
Jakie elementy zimowego krajobrazu widzisz
na ilustracji?
2.
Jakie aktywności zimowe wykonują dzieci na
ilustracji?
3.
Jakie kolory dominują na ilustracji?
4.
Czy dzieci są odpowiednio ubrane na zimową
pogodę? Jakie mają ubrania?
5.
Jakie inne elementy związane z zimą można
dostrzec na ilustracji?
6.
Jakie emocje mogą odczuwać dzieci bawiące
się na śniegu?
Grafikę i pytania wygenerowano na
stronie internetowej:
https://copilot.microsoft.com/
4. Rozwiązywanie krzyżówki* https://crosswordlabs.com/view/zima-239
Słowa i definicje utworzono na stronie
internetowej: https://chatgpt/com
5. Kręcenie kołem na monitorze
interaktywnym i próba odpowiedzi na pytania dotyczące zimy.
Pytania wygenerowano na stronie internetowej: https://gemini.google.com/
1.
Co najbardziej lubisz robić zimą?
2.
Jakie zimowe sporty uprawiasz?
3.
Jak się ubierasz, żeby nie zmarznąć zimą?
4.
Jakie zwierzęta kojarzą Ci się z zimą?
5.
Jak zmienia się Twoje otoczenie zimą?
6.
Jakie zjawiska atmosferyczne występują
zimą?
7.
Dlaczego pada śnieg?
8.
Co się dzieje z roślinami i zwierzętami
zimą?
9.
Jakie święta obchodzimy zimą?
10.
Jak spędzasz czas z rodziną podczas ferii
zimowych?
11.
Jakie prezenty lubisz dostawać na święta?
12.
Gdybyś mógł zamienić się w zwierzę na
zimę, które byś wybrał i dlaczego?
13.
Wyobraź sobie, że jesteś płatkiem śniegu.
Jaką podróż odbywasz, zanim spadniesz na ziemię?
14.
Gdybyś mógł stworzyć własną zabawę zimową,
jaka by to była?
Koło pytań wygenerowano na stronie: https://wheelofnames.com/pl/6xz-67t
6. Układanie na monitorze interaktywnym puzzli z zimowym krajobrazem.
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=203cb2a9a353
7. Zaznaczanie poprawnych odpowiedzi na
pytania dotyczące zimy
Pytania wygenerowano na
stronie: https://app.questionwell.org
1.
Jak
długo zazwyczaj trwa zima w Polsce?
A.
Od
września do listopada
B.
Od
czerwca do sierpnia
C.
Od
marca do maja
D.
Od
grudnia do lutego
2.
Co
powoduje, że musimy nosić cieplejsze ubrania w zimie?
A.
Niskie
temperatury powietrza
B.
Deszcz
i wiatr
C.
Wysokie
temperatury
D.
Brak
słońca
3.
Jakie
zjawisko atmosferyczne występuje w zimie?
A.
Burze
piaskowe
B.
Śnieg
C.
Deszcz
D.
Tornado
4.
Jakie
zmiany zachodzą w długości dni i nocy w zimie?
A.
Dni
są dłuższe, a noce krótsze
B.
Dni
są krótsze, a noce dłuższe
C.
Nie
ma żadnych zmian
D.
Dni
i noce mają równą długość
5.
Jakie
ubrania są zalecane do noszenia w zimie?
A.
Lekkie
koszulki i szorty
B.
Ciepłe
kurtki, czapki, rękawiczki i szaliki
C.
Sukienki
i sandały
D.
Dresy
i klapki
6.
Jakie
są typowe zimowe aktywności?
A.
Jazda
na rowerze i pływanie
B.
Zbieranie
owoców i warzyw
C.
Jazda
na sankach i narciarstwo
D.
Grillowanie
i opalanie
7.
Jakie
zmiany zachodzą w zachowaniu zwierząt podczas zimy?
A.
Wszystkie
zwierzęta są bardziej aktywne
B.
Wszystkie
zwierzęta zapadają w sen zimowy
C.
Zwierzęta
nie zmieniają swojego zachowania
D.
Niektóre
ptaki odlatują do cieplejszych krajów
8.
Co
to jest sen zimowy?
A.
Sezon,
w którym zwierzęta migrują do cieplejszych krajów
B.
Czas,
kiedy zwierzęta, takie jak niedźwiedzie, śpią przez wiele tygodni
C.
Okres,
w którym zwierzęta zbierają jedzenie na zimę
D.
Okres,
w którym zwierzęta są bardziej aktywne
9.
Jakie
są charakterystyczne cechy zimy?
A.
Długie
dni i krótkie noce
B.
Ciepłe
temperatury i deszcz
C.
Śnieg,
zimne powietrze i zabawy na świeżym powietrzu
D.
Brak
zmian w zachowaniu zwierząt
8. Zaznaczanie przez uczniów na monitorze
interaktywnym poprawnych odpowiedzi Prawda/Fałsz dotyczące zimy.
Prawda/Fałsz Zima to
najcieplejsza pora roku.
Prawda/Fałsz Śnieg jest
biały i zimny.
Prawda/Fałsz W zimie
liście opadają z drzew.
Prawda/Fałsz Misie
polarne żyją na gorącej pustyni.
Prawda/Fałsz Święta
Bożego Narodzenia obchodzimy zimą.
Prawda/Fałsz W zimie dni
są dłuższe niż noce.
Prawda/Fałsz Na łyżwach
jeździmy po śniegu.
Prawda/Fałsz Zima to
dobra pora na budowanie bałwana.
Pytania wygenerowano na
stronie internetowej: https://gemini.google.com
9. Łączenie w pary nazw
sportów zimowych i ich definicji.
Słowa i definicje
wygenerowano na stronie internetowej: https://chatgpt.com
Ćwiczenie: Połącz w pary
wygenerowano na stronie: https://wordwall.net/pl/resource/82037458/sporty-zimowe
10. Podziękowanie uczniom
za udział w zajęciach. Pożegnanie.
Dziś zaczęła się zima –
pora roku pełna śniegu, radości i ciepłych chwil przy gorącej herbacie.
Życzę Wam, aby ten zimowy
czas przyniósł Wam dużo uśmiechu, wspaniałych zabaw na świeżym powietrzu i
miłych chwil z rodziną i przyjaciółmi.
Ubierajcie się ciepło i
pamiętajcie, że każda pora roku ma swoje magiczne strony!
Do zobaczenia na
następnych zajęciach.
Netografia:
· https://wordwall.net/pl/resource/82037458/sporty-zimowe
· https://crosswordlabs.com/view/zima-239
· https://copilot.microsoft.com/




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.