Scenariusz nr 1
Scenariusz lekcji wychowawczej
Temat: Twoje śmieci,
nasz klimat: jak to się łączy? Tytuł
lekcji wygenerowany dzięki pomocy Gemini
Przedmiot: Biologia/Geografia/lekcja wychowawcza
Klasa: 8 SP i szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 45 minut
Cel główny: Uczeń zrozumie, czym jest ślad węglowy oraz nauczy się
obliczać ślad węglowy związany z wytwarzanymi odpadami.
Cele szczegółowe:
- Uczeń
definiuje pojęcie śladu węglowego.
- Uczeń
potrafi wyjaśnić, jakie etapy wpływają na ślad węglowy odpadów.
- Uczeń
umie obliczyć ślad węglowy odpadów różnych typów.
- Uczeń
rozumie, jak zmniejszyć ślad węglowy poprzez odpowiednie zarządzanie
odpadami.
Metody i formy pracy:
- Praca
z tekstem
- Praca
w grupach
- Dyskusja
- Ćwiczenia
praktyczne
Środki dydaktyczne:
- Karty
z tekstem
- Tablety
/komputery/telefony komórkowe
- Kalkulatory
- Karty
pracy z tabelą wskaźników emisji
1. Wprowadzenie (5 minut)
- Nauczyciel:
Zadaje pytanie uczniom: "Czy wiecie, co to jest ślad węglowy?".
Wprowadza pojęcie śladu węglowego jako całkowitej ilości emisji CO₂
związanej z działalnością człowieka. W swojej wypowiedzi posiłkuje się
grafiką (zał.1).
2. Prezentacja tematu (15 minut)
·
Nauczyciel rozdaje uczniom karty z kodem QR lub
zapisuje adres strony www na tablicy i poleca rozwiązanie zadania (praca w
parach) (zał.2).
·
Nauczyciel rozdaje uczniom karty z tekstem (zał.
5), poleca zapoznanie się z nim i ponownie prosi o rozwiązanie zadania.
·
Nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli o
swoich wrażeniach związanych z zadaniem.
3. Ćwiczenie praktyczne: Obliczanie śladu węglowego (15
minut)
- Podział
na grupy: Uczniowie zostają podzieleni na 4-5-osobowe grupy.
- Karty
pracy: Każda grupa otrzymuje kartę pracy z tabelą wskaźników emisji
oraz przykłady różnych odpadów (plastik, papier, szkło, odpady
biodegradowalne) (zał. 4).
- Zadanie:
Grupy mają za zadanie obliczyć ślad węglowy dla różnych rodzajów odpadów
wytwarzanych przez "przeciętną rodzinę" w ciągu tygodnia.
Przykład zadania:
- Rodzina
wytwarza w tygodniu: 5 kg plastiku, 3 kg papieru, 2 kg szkła, 4 kg
odpadów biodegradowalnych.
- Grupy
korzystają z kalkulatorów i tabeli wskaźników emisji (np. plastik - 3 kg
CO₂e/kg, papier - 1,5 kg CO₂e/kg, szkło - 0,4 kg CO₂e/kg, odpady
biodegradowalne - 1 kg CO₂e/kg).
- Podsumowanie
ćwiczenia: Każda grupa podaje swoje wyniki i porównują obliczony ślad
węglowy.
4. Dyskusja: Jak zmniejszyć ślad węglowy odpadów? (5
minut)
- Nauczyciel:
Prowadzi rozmowę z uczniami na temat sposobów zmniejszenia śladu węglowego
związanego z odpadami.
- Pytania
do dyskusji:
- Jakie
odpady można zredukować w codziennym życiu?
- Jakie
korzyści przynosi recykling?
- Dlaczego
warto kompostować odpady biodegradowalne?
- Uczniowie:
Wymieniają swoje pomysły, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
5. Podsumowanie lekcji (5 minut)
Uczniowie rozwiązują test na Quizziz (zał. 3)
zał. 1. Grafika do wprowadzenia do lekcji
Zał. 2. Kod QR do gry na WordWall
Link do gry na WordWall
wordwall.net/pl/resource/82022091
Materiał do gry
przygotowano przy pomocy ChatGPT
Zał. 3. Link do testu na Quizziz:
Materiał do quizu
przygotowano przy pomocy QuestionWell.org
Zał. 4
Karta pracy dla ucznia
Karta pracy - Obliczanie śladu węglowego odpadów
Informacja do zadania:
Aby obliczyć ślad węglowy, pomnóż ilość odpadów (w
kilogramach) przez odpowiedni wskaźnik emisji.
- Na
przykład: Jeśli wytwarzasz 10 kg plastikowych odpadów miesięcznie:
- 10
kg × 3 kg CO₂e/kg = 30 kg CO₂e
Zadanie:
- Uzupełnij
tabelę, podając szacunkową ilość odpadów (w kg) wytworzonych przez Twoją
rodzinę w ciągu tygodnia.
- Oblicz
ślad węglowy dla każdej kategorii odpadów, korzystając z podanych
wskaźników emisji.
- Zsumuj
obliczone wartości, aby uzyskać całkowity ślad węglowy dla wszystkich
odpadów.
|
Rodzaj
odpadów |
Ilość
odpadów (kg) |
Wskaźnik
emisji (kg CO₂e/kg) |
Ślad
węglowy (kg CO₂e) |
|
Plastik |
3,0 |
||
|
Papier |
1,5 |
||
|
Szkło |
0,4 |
||
|
Biodegradowalne |
1,0 |
||
|
Metal |
2,0 |
||
|
Suma |
Pytania do karty pracy:
- Która
kategoria odpadów ma największy wpływ na ślad węglowy?
- Co
można zrobić, aby zmniejszyć ilość odpadów z tej kategorii?
- Jakie
działania mogą zmniejszyć całkowity ślad węglowy Twojej rodziny?
Materiał
wygenerowany przez ChatGPT
Zał. 5. Tekst do lekcji
Jak wyliczyć ślad węglowy dla wytwarzanych odpadów?
Ślad węglowy to miara emisji gazów cieplarnianych
(głównie dwutlenku węgla, CO₂) wynikających z działalności człowieka. Każdy
produkt i czynność, od produkcji towarów po codzienne użytkowanie, ma swój ślad
węglowy. Ważnym źródłem tych emisji są odpady, które generujemy. Dlatego warto
wiedzieć, jak wyliczyć ślad węglowy związany z ich wytwarzaniem.
3.
Zrozumienie źródeł emisji w odpadach
Odpady generują ślad węglowy na kilku etapach:
- Produkcja
produktu – Każdy przedmiot, zanim stanie się odpadem, musiał zostać
wyprodukowany. Proces produkcji wymaga energii (elektryczność, paliwa), co
generuje emisje CO₂.
- Transport
– Odpady muszą być przewiezione do miejsc składowania, recyklingu lub
spalania. Transport generuje dodatkowe emisje z pojazdów.
- Przetwarzanie
odpadów – W zależności od sposobu utylizacji (składowanie, recykling,
spalanie), różne procesy przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych.
- Rozkład
odpadów – Odpady biodegradowalne, takie jak jedzenie, emitują metan
(CH₄), silny gaz cieplarniany, podczas rozkładu na wysypiskach.
2. Kroki do obliczenia śladu węglowego odpadów
Krok 1: Określ ilość wytwarzanych odpadów
- Na
początku należy dowiedzieć się, ile odpadów generujemy w danym okresie
(np. tygodniu, miesiącu). Można to zrobić poprzez regularne ważenie
odpadów lub sprawdzenie rachunków za wywóz śmieci, gdzie podana jest waga
odpadów.
Krok 2: Podziel odpady na kategorie
- Najczęściej
wyróżnia się kilka typów odpadów: plastik, szkło, papier, metal, odpady
biodegradowalne i resztki (niesegregowane).
- Każda
z tych kategorii ma inny ślad węglowy w zależności od tego, jak łatwo
można ją przetworzyć lub jakie emisje powstają podczas jej rozkładu.
Krok 3: Skorzystaj z odpowiednich wskaźników emisji
- Dla
każdej kategorii odpadów istnieją wskaźniki emisji, które określają, ile
CO₂ (lub ekwiwalentu CO₂) powstaje na kilogram odpadów.
- Przykład
wskaźników (mogą się różnić w zależności od kraju):
- Plastik:
3 kg CO₂e/kg
- Papier:
1,5 kg CO₂e/kg
- Szkło:
0,4 kg CO₂e/kg
- Biodegradowalne:
1 kg CO₂e/kg
Krok 4: Oblicz ślad węglowy dla każdej kategorii
- Aby
obliczyć ślad węglowy, pomnóż ilość odpadów (w kilogramach) przez
odpowiedni wskaźnik emisji.
- Na
przykład: Jeśli wytwarzasz 10 kg plastikowych odpadów miesięcznie:
- 10
kg × 3 kg CO₂e/kg = 30 kg CO₂e
Krok 5: Zsumuj wyniki
- Po
obliczeniu emisji dla każdej kategorii odpadów, zsumuj je, aby uzyskać
całkowity ślad węglowy generowany przez Twoje odpady.
3. Jak zmniejszyć ślad węglowy odpadów?
Aby ograniczyć emisję CO₂ z odpadów, możemy:
- Redukować
ilość wytwarzanych odpadów – kupować tylko to, czego potrzebujemy i
unikać jednorazowych produktów.
- Segregować
odpady – recykling zmniejsza emisje, bo mniej surowców trzeba
wydobywać i przetwarzać.
- Kompostować
odpady biodegradowalne – kompostowanie ogranicza emisję metanu, który
powstaje na wysypiskach.
- Wybierać
produkty wielokrotnego użytku – np. torby materiałowe zamiast
plastikowych.
Podsumowanie
Wyliczenie śladu węglowego odpadów pomaga zrozumieć, ile
gazów cieplarnianych generujemy w naszym codziennym życiu. Dzięki temu możemy
podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące recyklingu, kompostowania i
redukcji odpadów, co pozytywnie wpływa na środowisko i pomaga w walce ze
zmianami klimatycznymi.
Tekst wygenerowany przez ChatGPT


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.