Scenariusz
lekcji języka polskiego
napisany
po szkoleniu: 15 – 16 XI 2024,
Niwki
Opolski
nauczyciel w dobie sztucznej inteligencji wyzwaniem przyszłości
Temat: Jak
napisać dobre opowiadanie twórcze? – przypomnienie najważniejszych elementów
tej formy wypowiedzi.
- wiek uczniów: 8
klasa szkoła podstawowa,
- zajęcia w
pracowni komputerowej, 2 x 45 minut,
- cele lekcji: • cel główny: rozwinięcie umiejętności
pisarskich uczniów poprzez przypomnienie podstawowych elementów opowiadania
oraz przygotowanie do tworzenia kolejnych własnych dłuższych form literackich
na kolejnych zajęciach,
• cele
szczegółowe: - przypomnienie pojęcia
opowiadania,
- wyróżnienie
najważniejszych elementów opowiadania (czas, miejsce, dialog, monolog, retrospekcja,
punkt kulminacyjny, puenta, elementy opisu, charakterystyki…)
- rozwijanie
kreatywności i wyobraźni,
- budowanie
zaufania do własnych możliwości twórczych,
- zwiększenie
atrakcyjności procesu nauczania,
- rozwijanie krytycznego myślenia i odpowiedzialności podczas pracy ze „sztuczną inteligencją”,
Przebieg zajęć:
1.
Burza mózgów – przypomnienie najważniejszych elementów opowiadania.
2.
Rozdanie przez nauczyciela opowiadań pisanych przez uczniów na jednych z poprzednich
zajęć – zapoznanie z oceną / oceną opisową.
3.
Odczytanie wybranych opowiadań przez chętnych uczniów – wspólne wskazywanie
elementów opowiadania, które zostały uwzględnione.
4.
Ćwiczenia wykorzystujące technologie komunikacyjne (każde ćwiczenie
prezentowane przez nauczyciela), skupienie się na treści generowanych
tekstów:
• Generowanie
ilustracji (przez uczniów) do fragmentów opowiadań rozdanych przez
nauczyciela, porównywanie ilustracji, dopisywanie kolejnych elementów (wykorzystanie
technologii AI).
• Praca uczniów
z wydrukowanymi fragmentami opowiadania (rozdane przez nauczyciela): „przeniesienie”
tekstu do komputera – przepisanie tekstu / zamiana zdjęcia w tekst (wykorzystanie
technologii AI).
• Praca z fragmentem
opowiadania: skracanie tekstu / upraszczanie, streszczanie, rozbudowywanie, wzbogacanie
opisu (dopisywanie przymiotników) lub (w zależności tekstu) dynamizowanie akcji
(dopisywanie czasowników) itd. (wykorzystanie technologii AI).
• Tworzenie
pytań „do sztucznej inteligencji” związanych z odczuciami, zachowaniami
bohaterów omawianej lektury, zwrócenie uwagi na informacje błędne,
nieprawdziwe.
5.
Posumowanie: rozdanie uczniom krzyżówki sprawdzającej znajomość pojęć
związanych z opowiadaniem (wykorzystanie technologii AI).
Wyjaśnienie:
- wszystkie wypracowania są pisane przez uczniów
na lekcji, nie ma więc ryzyka, że wygenerują opowiadania (wykorzystanie
technologii AI),
- ćwiczenia z
wykorzystaniem technologii AI mają pomóc uczniom w pracy z tekstem,
jednocześnie uświadomić, że „sztuczna inteligencja” może podawać błędne informacje),
skłonić do dyskusji na temat możliwości i zagrożeń,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.